Mijn echtgenoot en ik maakten jaren geleden een rondje door de stad, op zoek naar een geschikte crèche voor onze twee kinderen. Van tevoren vertelde hij op basis waarvan hij een keuze zou maken: “De mensen daar moeten weten wat ze doen, de ruimtes moeten schoon zijn en er moet wel sprake zijn van een bepaalde regelmaat”. Hoewel ik me in zijn argumentatie kon vinden, deed het geheel toch wat kil aan. De leidsters moesten toch ook lief zijn voor onze kinderen? En de sfeer in zo'n crèche is toch ook belangrijk? Maar op de vraag of we niet eerder  een keuze zouden maken op basis van onze intuïtie, was zijn antwoord kraakhelder. “Nee, dat is volkomen irrelevant”, wierp hij tegen. Na ons interessante bezoek aan de crèche plofte mijn man in de autostoel en het eerste dat hij verbouwereerd uitriep was: “Ik heb hier helemaal geen goed gevoel over!”

Destijds moesten we hard lachen om deze, ogenschijnlijk, volstrekte ommekeer.

Het geeft in elk geval meteen aan dat je je gevoel of intuïtie niet zomaar kunt uitschakelen. Logica en intuïtie zijn twee manieren om te voorspellen en om problemen op te lossen. De meesten van ons denken dat ze goed in staat zijn om te redeneren. Dat we zo nu en dan wel eens terugvallen op ons instinct, maar dat onze oordelen en meningen gebaseerd zijn op logische beslissingen. Maar onze intuïtie is veel sterker dan dat.

Zelfs Albert Einstein kende de waarde van intuïtie: “I believe in intuitions and inspirations...I sometimes FEEL that I am right. I do not KNOW that I am.” En wat te denken van een chirurg die moet handelen in een spoedgeval, een automobilist die vlak voor zijn auto een kind ziet opduiken of een voetballer die met de bal aan de voet oog in oog staat met een keeper? Zij hebben geen tijd om rationeel na te denken, maar moeten handelen op basis van een directe ingeving.

Privé zijn mensen vaak geneigd om hun intuïtie te volgen. Iemand wel of niet zomaar een lift geven als hij daar om vraagt. Iemand een hand geven die je voor het eerst ontmoet en de rillingen lopen ineens over je lijf. Of tijdens een sollicitatiegesprek een warm gevoel krijgen. Je krijgt vaak signalen die op een ongebruikelijke manier tot je komen. Je voelt een hardnekkige weerzin, een pijnlijk gevoel in de buik, of je hart begint van enthousiasme sneller te kloppen.

Maar kun je intuïtie ook zakelijk toepassen?

Psychologen zeggen dat je intuïtie kunt ontwikkelen als je er open voor staat. Dan kun je je intuïtie gaan gebruiken als kompas in het maken van keuzes. Zo kun je intuïtief bepalen op welke doelgroep je je moet richten, hoe je een training moet insteken, hoe je teksten kunt schrijven, of welke marketingstrategie het beste bij je bedrijf past.

 

Wil je meer gebruik maken van je intuïtie, dan kun je het volgende doen:

Herken wanneer je intuïtie spreekt

Intuïtie communiceert vaak op een subtiele manier. Je krijgt bijvoorbeeld een visuele ingeving, een gedachte flitst door je hoofd of bepaalde woorden drijven naar boven. Soms zijn intuïtieve boodschappen een diepere vorm van weten en begrip. Zie het als een uitnodiging voor een verdere verkenning.

Bouw momenten in om naar je intuïtie te luisteren.

In de hectiek van alledag schuif je soms makkelijk je intuïtie terzijde. Wil je contact maken met je intuïtie, bouw dan – periodieke – momenten in dat je stil bent. Richt je aandacht naar binnen richt en praat met jezelf: stel jezelf vragen over je intuïtieve boodschappen.

 

Experimenteer
Je intuïtie ontwikkelen is een proces van voortdurend leren. Je zult daarbij moeten experimenteren. Stap uit je comfort zone en volg je intuïtie eens op een gebied waar je het normaal niet zo snel doet. Je zult merken dat je sneller een beroep moet (en wil) doen om op je 'raadgever' intuïtie terug te vallen.

 

Vertrouw op jezelf, twijfel niet
Misschien wel de belangrijkste van allemaal. Over het algemeen geldt, hoe meer je op je intuïtie vertrouwt, hoe beter de resultaten zullen zijn. Vertrouwen op je intuïtie is vertrouwen op jezelf.

Meer weten? Lees bijvoorbeeld de bestseller 'Thinking fast and slow' van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman of het boek 'Intuïtie' van Malcom Gladwell.

 

Laat een reactie achter