Dwingend of gewoon assertief?

6663611_sGisteren trof ik mezelf midden in een discussie aan tussen twee mensen die nogal wat op te merken hadden over elkaar. Het ging er uiteindelijk om dat de een vond dat hij in een heikele situatie de leiding op zich had genomen, en de ander had dit als erg dwingend ervaren. Tja, een kwestie van verschillende interpretaties?

Vind jij jezelf assertief? En wat betekent assertiviteit voor jou? Is een dag voor je vakantie je werk op het bureau van je collega kwakken assertief of gewoon ronduit agressief? Is je wil doordrukken een kwestie van gezonde dominantie of zien anderen dit als dictatoriale neigingen?

Balans
Assertiviteit is gebaseerd op balans. Het betekent dat je rekening houdt met je eigen belangen én met die van de ander. Wanneer je assertief bent, vraag je om wat je wilt maar je hoeft het nog niet altijd te krijgen.
Agressief gedrag gaat om winnen. Je doet wat in jouw belang ligt zonder rekening te houden met de rechten, wensen en gevoelens van anderen. Wanneer je agressief bent, neem je wat je wilt, zonder daar om te vragen.

Dat klinkt logisch, maar is nog niet zo eenvoudig. Want altijd en eeuwig op een compromis uitkomen is ook niet altijd de beste oplossing. Waar kun je op letten?

Assertiviteit technieken

  • Ga voor jezelf na wat je belangen, gedachten, emoties en behoeften zijn en besef dat ze net zo belangrijk zijn als die van een ander.
  • Maar realiseer je ook dat ze niet belangrijker zijn dan van een ander.
  • Streef zoveel mogelijk naar een win-win situatie. Verdiep je in de situatie van de ander en zoek de overeenkomsten met die van jezelf.
  • Anticipeer op andermans gedrag en bereid je eigen reactie hierop voor.
  • Praten is zilver, luisteren is goud. Als jij bereid bent te luisteren naar een ander, dan zal de ander waarschijnlijk ook open(er) staan voor jouw situatie of belangen.
  • Sta open voor feedback. Als anderen aangeven wat je anders kunt doen, is dat een kans voor jou om je te ontwikkelen. Als mensen niks tegen je zeggen, dan moet je je misschien juist zorgen maken.
  • Uit negatieve gedachten en gevoelens op een gezonde en constructieve manier. Boos worden is prima, maar wees altijd respectvol.

Probeer een van de technieken eens een poosje uit. Je zult zien dat je makkelijker bereikt wat je wilt en dat je sneller tot oplossingen komt.

Laat een reactie achter