Cultuur in beelden communiceren

Tijdens mijn vakantie zat ik te bladeren in het zogenaamde vakantieboek van Flow magazine. Het thema was ‘plaatjes kijken’. Naast allerlei mooie, indrukwekkende en zoete beelden die voorbij kwamen, was er ook een aantal interessante interviews geplaatst over de kracht van ‘het beeld’ en hoe die zich verhoudt tot de kracht van ‘het woord’. Een hot thema tegenwoordig. Zelf merk ik dat ik ook steeds meer gebruik maak van beelden. Niet alleen omdat ik een nogal visueel ingesteld iemand ben, maar ook omdat ik weet dat anderen meestal niet zitten te wachten op grote lappen tekst. “Dit moet volgens mij toch vervangen worden door een plaatje”, hoor ik daarom degene met wie ik een presentatie aan het voorbereiden ben, zeggen. En vervolgens zitten we woorden te knippen en beelden te plakken.

Al verbeeldend begon ik me iets af te vragen. Hoe betekenisvol zou het zijn om uitdagingen als de communicatiecultuur of een bedrijfscultuur in beeld brengen, létterlijk te nemen? Of hoe waardevol zou het zijn als leidinggevenden hun toekomstvisie rondom (communicatie)cultuur daadwerkelijk in afbeeldingen of plaatjes zo je wilt, uit zouden drukken? En dan bedoel ik natuurlijk geen schema’s of grafieken, maar beelden die een sterke boodschap illustreren.

Als beeld sterker communiceert dan woord – en daar ga ik dan maar even van uit – dan zou een beleidsplan of communicatieplan in feite een groot prentenboek kunnen zijn. Met her en der een onderschrift, dat dan weer wel. Beeld zegt misschien veel, maar vaak ook niet alles. Waarschijnlijk is zo’n boek veel inspirerender en motiverend voor medewerkers. Zo kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat medewerkers van Zappos of ISSUU wel energie halen uit hun Culture Book.

Oké, en hoe zouden die beelden er dan uit moeten of kunnen zien? Want een beeld van hoe een kantoorruimte er uit zou kunnen zien om een bepaalde sfeer neer te zetten, is niet zo moeilijk. Maar hoe doe je dat dan met de manier waarop je wilt dat er met klanten gecommuniceerd wordt? Probeer “klantgericht communiceren” maar eens in 1 beeld te vangen. Stockfoto’s te over, maar vind er maar eens eentje die in één oogopslag werkelijk de essentie verbeeldt. Een afbeelding van een stel open handen kun je interpreteren als ‘meer samenwerken’, maar ook als ‘open naar elkaar zijn’ of ‘vergroot de interne klantgerichtheid’. Zeg het maar.
En visionaire praktijkvoorbeelden heb ik helaas nog niet echt kunnen vinden.

Het betekent volgens mij in ieder geval dat de beelden die gebruikt worden, krachtig en expliciet moeten zijn.  En geen of weinig ruimte bieden voor interpretatieverschillen. De vraag is maar, of dat überhaupt mogelijk is.

Welnu, pasklare antwoorden heb ik nog niet, maar het spreekt in ieder geval tot de verbeelding :-), nietwaar?

Laat een reactie achter