Als lijm voor cultuur

“Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing.”

Een bekende uitspraak? Psychologen kennen het wellicht. Dit is een uitspraak van Rollo May, een Amerikaans existentieel psycholoog uit de tweede helft van de vorige eeuw.

Ik noem deze uitspraak, of quote zo je wilt, omdat hij voor mijn gevoel goed weergeeft wat de kracht van communicatie is. Of in elk geval kan zijn.

Hoewel ik altijd voorzichtig ben met vertalingen – omdat de keuze van woorden gegarandeerd een bepaalde interpretatie oproept – wil ik toch een poging doen. May stelt dat communicatie leidt tot een gemeenschap, die gevormd wordt door begrip, vertrouwelijkheid en een onderlinge waardering. Of communicatie alléén dit voor elkaar krijgt is maar de vraag, maar het is een bepaald stellige én ‘royale’ uitspraak.

Als je May’s uitspraak relateert aan bedrijven en specifiek richt op bedrijfsculturen (wat May trouwens helemaal niet deed, volgens mij), dan zou je zeggen dat  communicatie kan leiden tot óf tenminste bij kan dragen aan een sterke bedrijfscultuur. Want hoe homogener de – dan door communicatie veroorzaakte – gemeenschap (= organisatie), hoe sterker de bedrijfscultuur.

Communicatie in de uitspraak van May wordt in deze gezien als oorzaak van het creëren van een ‘gemeenschap’. Maar de manier waarop gecommuniceerd wordt, kan ook gezien worden als gevolg van diezelfde gemeenschap. “Een homogene, consistente en veel omvattende bedrijfscultuur optimaliseert immers de onderlinge communicatie. Men verstaat elkaar met een half woord en behoeft niet steeds weer tijd en energie te steken in het met elkaar tot overeenstemming komen over de definitie van de situatie waarin men gezamenlijk handelt”, aldus Tennekes en Wels in ‘Organisatiecultuur: een antropologische benadering’.

Natuurlijk zou je heel wat nuanceringen tegenover May’s bewering kunnen zetten als je wilt. Maar dat communicatie impact heeft op een bedrijfscultuur en vice versa, valt wat mij betreft niet te ontkennen.

Laat een reactie achter