Communicatie moet je DOEN!

Een paar dagen geleden werd ik geboeid door een kort interview met Simon Sinek, spreker en schrijver van Start with Why, waarin hij leidinggevenden en organisaties helpt om anderen te inspireren. In het interview, dat al in 2009 gehouden werd, betoogt hij dat waarden – als in bedrijfswaarden – geformuleerd moeten worden als werkwoorden. Omdat waarden dingen zijn die je doet. Zelfstandige naamwoorden kun je namelijk niet doen.

Sinek haalt drie voorbeelden aan:  innovatie, respect en eerlijkheid. “Je kan niet innovatie doen”, legt hij uit. “Je kunt niet iemands kantoor binnenlopen en zeggen ‘ vanaf nu graag wat meer innovatie in alles wat je doet’.”  Het prettige is dat Sinek niet meteen de voor de hand liggende alternatieven geeft door ‘innovatie’ dan maar te veranderen in ‘innoveren’ of ‘eerlijkheid’ om te zetten in ‘eerlijk zijn’.  Hij geeft alternatieven die meer tot de verbeelding spreken, namelijk voor innovatie ‘bekijk de wereld op een andere manier ’ of voor eerlijkheid ‘doe wat juist is’. Waarbij ik me meteen realiseer dat je juist of een andere manier wel moet specificeren. De interpretatie ervan kan erg uiteenlopen, dus moet je mensen uitleggen wat je er onder verstaat en wat je van ze verwacht. Waarden maak je op die manier concreter, meetbaar en je kunt mensen aanspreken op hun gedrag.

Zijn verhaal zette me aan het denken, omdat de communicatie van een bedrijf in het verlengde van de bedrijfswaarden –  als ze er zijn uiteraard – moet liggen. Als je als bedrijf klantvriendelijkheid belangrijk vindt, betekent dit dat klantvriendelijkheid in je communicatiebeleid en -uitingen terug moet komen. Een klantvriendelijke houding, een klantvriendelijke website, folders met klantvriendelijke teksten, noem maar op. Je moet klantvriendelijk communiceren. Doen, dus.

Zo kun je nog relatief makkelijk communicatie afleiden van bedrijfswaarden.  Maar als bedrijfswaarden actief geformuleerd worden op de manier zoals Sinek doet, dan wordt de vertaling ervan in communicatie ook een andere. Actiever, wellicht doelgerichter, maar zeker ook bedrijfseigen en onderscheidender. En voor communicatieadviseurs ook uitdagender. Want ga ‘bekijk de wereld op een andere manier’ maar eens omzetten naar communicatiedoelstellingen en in communicatieprestaties. Leuk!

1 Comment

  1. Eva | Communicatie op 29 maart 2012 om 13:13

    Een goede benadering om ook van communicatie een werkwoord te maken. Inderdaad heb je dan een andere invalshoek nodig om die communicatie ook veranderingen te laten te weeg brengen. Iets om te onthouden. Ik ga dit vast gebruiken in de trainingen over communicatie en leiding geven. Bedankt.

Laat een reactie achter