Communicatie: op uw plaats, klaar, af!

Laatst sprak ik met een kennis die haar baan als projectmanager heeft opgezegd omdat één cruciale beslissingnemer niet achter haar stond. Dit had niet zozeer met de inhoud van haar werk en ideeën te maken, maar eerder met interne politiek. Het werd vechten tegen de bierkaai. En weg vloeiden alle goeie plannen en ontwikkelingen. En dan hebben we het nog niet eens over haar eigen motivatie…

 

Communicatie communiceren
Haar geval staat natuurlijk niet op zich. Ook voor communicatiemensen is het soms bonken op verschillende deuren om voet tussen diezelfde deur te krijgen.

Enerzijds gaat het om de relatieve positie van communicatie. Soms krijgen communicatiemensen geen gehoor omdat de activiteiten vanuit communicatie zich (nog) niet bewezen hebben. Of omdat  – en dat komt jammer genoeg best vaak voor – communicatiemensen zelf niet (goed) kunnen uitleggen wat ze kunnen betekenen voor de organisatie en haar medewerkers. Marketing wordt vaak wel begrepen, maar communicatie is niet altijd even doorzichtig en vanzelfsprekend voor anderen.

Communicatie op z’n plek
Ook kan Communicatie onzichtbaar worden, omdat het in de lijn (weg)gestopt wordt. Dit kan logisch zijn bijvoorbeeld  in het geval van productcommunicatie, maar in het geval van corporate communicatie ben ik hier zelf geen voorstander van. Organisaties willen over het algemeen staffuncties zoveel mogelijk beperken, maar als je zegt dat communicatie belangrijk is, moet je het wel de plek geven die het nodig heeft. Het gaat hier om de absolute positie van communicatie. En in hoeveel van de noodzakelijke gevallen maakt de communicatiemanager of -adviseur onderdeel uit van het managementteam?

Vuistregels
Maar ook als de absolute en relatieve positie goed zijn, kan het nog lastig zijn om Communicatie intern op de kaart te krijgen en houden.  Een aantal vuistregels:

  • Welke plek communicatie in de organisatie ook heeft, ga na waarom het die plek heeft gekregen. Communicatie zit op de verkeerde plek? Probeer het op de juiste plaats te krijgen, anders stop er maar mee, tenzij je het heerlijk vind om muren met handen te breken.
  • Stel de simpele, open (!) vraag aan beslissingnemers of sleutelfiguren wat zij verstaan onder communicatie. Wedden dat je hier heel veel inzicht voor jezelf en je slagingskansen uit haalt?
  • Stel jezelf ten doel om communicatie in een paar zinnen uit te leggen.  Stel jezelf voor op een feestje of receptie waar iemand je de vraag stelt wat je doet. Je kunt oefenen met een elevator pitch, een korte presentatie waarin je duidelijk en enthousiast je boodschap brengt.
  • Communicatie is een dienst. Dienstverlening draait om vraag- en klantgericht in plaats van product- en aanbodgericht denken en handelen. Maak altijd de vertaling tussen wat je doet en nut/voordeel voor je (interne) klant. Maak verwachte resultaten zoveel mogelijk inzichtelijk.
  • Zorg voor voldoende ‘bewijsvoering’.  Als datgene wat jij van plan bent, door anderen al succesvol is uitgevoerd, kun je dat als case gebruiken binnen je eigen organisatie.

Laat een reactie achter