Solliciteren? Snuif de cultuur op!

Hoera, je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! Je bereidt je inhoudelijk goed voor en je zoekt je beste kleren uit. Hoe kom je zo snel mogelijk te weten of jij past bij het bedrijf? Neem een snelle duik in de (communicatie)cultuur van het bedrijf. Een paar duiktips:

Vóór het sollicitatiegesprek

  • Zoek zoveel mogelijk informatie over het bedrijf. Check de website, lees nieuwsartikelen.  Sommige bedrijven zeggen zelf iets over hun cultuur of de bedrijfswaarden. Vergeet ook niet jaarplannen te lezen. Kijk hierbij verder dan de inhoud. Wat is de sfeer die het bij je oproept? Is er sprake van formeel of informeel taalgebruik? Kun je makkelijk achterhalen welke managers er bij het bedrijf horen en hoe presenteren ze zichzelf?
  • Soms vormt een organogram een aanwijzing voor de hiërarchie binnen het bedrijf.
  • Praat met iemand die jij kent en die werkt bij het bedrijf of er gewerkt heeft. Of ga eens na waar iemand binnen het bedrijf nog meer mee bezig is. Via sociale netwerken kun je veel te weten komen.

Tijdens het sollicitatiegesprek

  • Kijk goed rond als je het bedrijf binnenstapt. Hoe ziet de entree eruit (gastvrij, open, etc), hoe word je ontvangen (moet je zelf je weg maar vinden, word je opgehaald, krijg je wat te drinken aangeboden)? Hoe zijn kamers ingericht (één of meerdere personen op een kamer, zijn er schotten of glazen wanden, ontbreken muren)? Kijk ook naar schilderijen of foto’s aan de muur, wat zeggen je die? Zaken die je opmerkt, kun je bespreken.
  • Hoe zien de mensen eruit, welke kleren hebben ze aan? Probeer erachter te komen waarom men formeel of informeel gekleed gaat. Is er sprake van een dress code? Bepaal voor jezelf of je je hier prettig bij voelt of juist niet. Kleding is een manier om met elkaar te communiceren.
  • Zeker als je gaat werken bij een communicatieafdeling, is het belangrijk om te weten waar Communicatie zich binnen het bedrijf bevindt. De positie van communicatie kan iets vertellen over hoe belangrijk men communicatie vindt of hoe men er mee omgaat. Check dit bij de mensen met wie je spreekt.
  • Stel vragen als: hoe worden besluiten genomen en hoe worden deze gecommuniceerd binnen de organisatie? Hoe gaan mensen van verschillende afdelingen met elkaar om? Dit vertelt je niet alleen iets over de bedrijfscultuur, ook over de communicatiecultuur.

Je zult merken dat je na één gesprek al een goed beeld en waarschijnlijk gevoel hebt bij de cultuur van het bedrijf en hun communicatie. Aan jou de vraag of jouw manier van werken en communiceren hier bij past.

 

Laat een reactie achter